Regulišite krivni pritisak ishranom, bolje zdravlje za bolji osjećaj

Visok krvni pritisak ili hipertenzija javlja se kada je sila krvi, koja pritiska zidove krvnih sudova, konstantno previsoka. Često se naziva „tihi ubica“ jer čovek najčešće nije svestan da nešto nije u redu, a „šteta“ se ipak pravi u organizmu. Krvni pritisak ima dva broja. Najviši broj je sistolni krvni pritisak, koji meri pritisak na zidove krvnih sudova kada se srce kontrahuje. Niži broj je dijastolni krvni pritisak, koji meri pritisak na naše krvne sudove između otkucaja, kada se srce opušta (relaksira). Smatra se da je normalan krvni pritisak 110/70 mm Hg, dok je pritisak od 135/85 stadijum 1 ili blage hipertenzija.

Hrana bogata kalijumom i magnezijumom snižava visok krvni pritisak

Lekovi, uključujući inhibitore enzima koji konvertuje angiotenzin (ACE), obično se koriste za smanjenje nivoa krvnog pritiska. Međutim, promene u načinu života, posebno promena u načinu u ishrane može da pomogne u snižavanju nivoa krvnog pritiska na optimalan nivo čime se smanjuje rizik od srčanih oboljenja. Svim ljudima sa visokim krvnim pritiskom, kao i onima koji uzimaju lekove za snižavanje pritiska, lekari preporučuju ishranu zdravu za srce. Tu, pre svega, spada hrana bogata specifičnim hranljivim sastojcima poput kalijuma i magnezijuma.

Saveti lekara za održavanje normalnog krvnog pritiska

Lekari uvek daju savete zasnovane na dokazima o dejstvu hrane na visok krvni pritisak i u tom smislu preporučuju:

Jedite više ribe, orašastih plodova i mahunarki

Pokušajte da sagorite najmanje onoliko kalorija dnevno koliko ste ih uneli

Jedite više povrća i voća umesto zašećerenih ili slanih grickalica

Izaberite hleb, testeninu i drugu hranu bogatu ugljenim hidratima koja se pravi od integralnih zrna umesto visoko rafinisanog belog brašna

Jedite voće umesto da pijete voćni sok

Koristite nezasićene masti poput ulja masline, repice, soje, kikirikija, kukuruza umesto putera, kokosovog ulja ili ulja palminog zrna

Birajte svežu ili smrznutu hranu umesto konzerviranu i prerađenu

Birajte hranu sa malo natrijuma kad god je to moguće što znači koristite bilje, začine, sirće i druge arome sa malo natrijuma umesto soli.

5 dostupnih namirnica koje snižavaju visok krvni pritisak

Citrusi, citrusno voće kao što su grejpfrut, pomorandže i limun, može da ima moćne efekte na snižavanje krvnog pritiska. Bogati su vitaminima, mineralima i biljnim jedinjenjima, koja mogu da pomognu u održavanju zdravlja srca smanjujući faktore rizika od srčanih oboljenja poput visokog krvnog pritiska. Petomesečna studija, u kojoj je učestvovala 101. Japanka, pokazala je da je dnevni unos limunovog soka u kombinaciji sa šetnjom ima značajan uticaj na smanjenje gornjeg krvnog pritiska. Taj efekat istraživači su pripisali sadržaju limunske kiseline i flavonoida u limunu. Isti efekat imaju sok od pomorandže i grejpfruta, ali onu mogu da ometaju uobičajene lekove za snižavanje krvnog pritiska, pa je ipak potrebno konsultovati se sa lekarom.

Blitva je lisnato zeleno povrće prepuno hranljivih materija koje regulišu krvni pritisak, a posebno je bogata kalijumom i magnezijumom. Šolja ili 145 g kuvane blitve donosi 30 procenata dnevnih potreba za kalijumom i magnezijumom. Kod ljudi sa visokim krvnim pritiskom, svakih 0,6 g dnevno povećanje kalijuma u ​​ishrani povezano je sa smanjenjem gornjeg krvnog pritiska za 1,0 mm Hg i smanjenjem donjeg za 0,52 mm Hg. Magnezijum je neophodan za regulaciju krvnog pritiska jer pomaže u smanjenju krvnog pritiska kroz nekoliko mehanizama, uključujući i to što delovanje kao prirodni blokator kalcijumskih kanala, koji blokira kretanje kalcijuma u ​​srce i arterijske ćelije, omogućavajući krvnim sudovima da se opuste.

Semenke bundeve ili golica su veoma važne u ishrani. Predstavljaju koncentrisani izvor hranljivih materija važnih za kontrolu krvnog pritiska, poput magnezijuma, kalijuma i arginina, aminokiseline potrebne za proizvodnju azot-oksida, koji je neophodan za opuštanje krvnih sudova i smanjenje krvnog pritiska. Ulje semena bundeve se takođe pokazalo kao moćan prirodni lek za visok krvni pritisak. Studija sprovedena na 23 žene otkrila je da je suplementacija sa 3 grama ulja semena bundeve dnevno tokom 6 nedelja dovela do značajnog smanjenja gornjeg pritiska.

Mahunarke, pre svega pasulj i sočivo, bogate su hranljivim materijama, koje pomažu u regulisanju krvnog pritiska, kao što su vlakna, magnezijum i kalijum. Brojne studije pokazale su da konzumiranje pasulja i sočiva može da pomogne u snižavanju visokog krvnog pritiska. Nekoliko studija pokazalo je da su pasulj i sočivo, kada su zamenili drugu hranu, značajno snizili sistolni ili gornji krvni pritisak kod ljudi koji pate od hipertenzije, ali i kod onih koji nemaju taj zdravstveni problem.

Šargarepa, hrskava, slatka i hranljiva, osnovno je povrće u ishrani mnogih ljudi. Bogata je fenolnim jedinjenjima, kao što su hlorogenska, p-kumarinska i kafeinska kiselina, koje pomažu u opuštanju krvnih sudova i smanjenju upale, što može da pomogne u snižavanju nivoa krvnog pritiska. Iako šargarepa može da se jede kuvana ili sirova, sirova je ipak korisnija za smanjenje visokog krvnog pritiska. To je dokazala i studija koja je obuhvatila 2.195 ljudi, starosti od 40 do 59 godina. Aanaliza je pokazala da je sirova šargarepa značajno snižava krvni pritisak. Takođe, na snižavanje sistolnog pritiska utiče i svež sok od šargerepe.

Izvor: eKlinika

You must be logged in to post a comment Login