Šta će sve poskupjeti ako dođe do povećanja akciza

Nakon povećanja putarine u BiH će poskupjeti gorivo, što će dovesti do lančanog skoka cijena svih usluga, te roba čija proizvodnja zavisi od upotrebe ovog energenta.

Tako će, s obzirom na najavljeno povećanje putarina za sve vrste goriva za 18 pfeniga, cijena litra benzina i dizela, u najboljem slučaju, sa sadašnjih 1,9 otići na skoro 2,1 KM ili za skoro 10 odsto.

Ekonomisti objašnjavaju da učešće goriva u poslovanju transportnih preduzeća iznosi 50 odsto, zbog čega će skok njegove cijene dovesti do značajnih promjena kako za te firme, tako i za građane.

“Kad litar poskupi za deset odsto, cijena prevoza ide gore najmanje za pet odsto. To znači da će svi oni koji se bave prevozom poskupjeti svoje usluge, što će na kraju platiti građani”, kaže ekonomista Zoran Pavlović.

Lančana poskupljenja

Prema njegovim riječima, za očekivati je i značajno poskupljenje svih proizvodnji u kojima se gorivo koristi kao energent.

“Problem što će skok cijene goriva dovesti do lančanih poskupljenja svih roba u čijoj se prozvodnji gorivo koristi. Naime, poskupiće svaki nivo proizvodnje koji podrazumijeva upotrebu goriva. Samim tim, skočiće i cijene konačnih proizvoda, prije svega hrane, i to za pet do deset odsto. A to nije zanemarljivo poskupljenje”, kaže Pavlović.

Odluka u Predstavničkom domu

Podsjetimo, Dom naroda Parlamenta BiH prošle sedmice je po hitnom postupku usvojio zakon o akcizama, koji perdviđa povećanje putarine za sve vrste goriva za 0,18 KM sa PDV.

To znači da će naftaši najmanje za toliko poskupiti litar goriva, a da bi do toga došlo potrebno je da pomenuti zakon usvoji Predstavnički dom, koji će o tome odlučivati ove sedmice.

I domaći proizvođači hrane potvrđuju da će, kad skoče cijene goriva, biti prisiljeni da poskupljuju svoje proizvode.

Kretanja na svjetskom tržištu

Zoran Kos, predsjednik Udruženja mlinara RS, ističe da će, ako dođe do skoka cijene goriva, poskupjeti i brašno, ali i ostala hrana poput mesa, mlijeka i slično.

“Činjenica je da, kad cijene goriva odu gore slijede lančana poskupljenja. Teško je govoriti o iznosu poskupljenja, ali je ono, u ovakvim slučajevima, neminovno”, ističe Kos.

Dodaje da bi do drastičnijeg poskupljenja hrane takođe moglo da dođe ako cijena barela sirove nafte na svjetskoj berzi i dalje nastavi da skače.

Ceh plaćaju građani

A da situacija na svetskom tržištu nimalo nije ohrabrujuća, svjedoči podatak da je cijena nafte u novembru skočila najviše u posljednje dvije godine. Jedan od razloga je i očekivanje da će OPEK i nakon februara naredne godine ostati pri dogovoru o smanjenju proizvodnje za 1,8 miliona barela dnevno. To se radi s ciljem da se smanji neravnoteža između velike ponude i manje potražnje.

U udruženjima potrošača ističu da kad god u državnoj kasi zafali para ceh plate građani od kojih većina ionako jedva sastavlja kraj s krajem.

“Ovdje nije problem samo u skoku cijene goriva, nego činjenici da ćemo se veoma brzo suočiti sa poskupljenjem mnogih proizvoda, prije svega hrane. To će biti veliki udar na njihove kućne budžete, s obzirom na činjenicu da mnogi ljudi jedva preživljavaju”, ističu u ovim udruženjima.

“Ko nas pita”

Domaći farmeri su svjesni da će se uskoro suočiti sa poskupljenjem dizela, koji je glavni energent u poljoprivrednoj proizvodnji.

“Dizel se koristi i u ratarstvu i u stočarstvu, jer se na farmama sve radi dizel-motorima. Naravno da će se poskupljenje odraziti i na budžet u agraru, odnosno na poskupljenje poljoprivredne proizvodnje. U svakom slučaju, ni nama ni građanima se ne piše dobro. Ali, ko to danas pita seljaka i običnog čoveka kako mu je”, poručuje predsjednik Udruženja uzgajivača svinja RS Mišo Maljčić.

Izvor: Blic.rs

You must be logged in to post a comment Login