Početnici za volanom najmanje griješe

Vozači koji imaju do dvije godine iskustva u vožnji prouzrokovali su lani 7,43 odsto saobraćajnih nesreća na putevima Srpske, što je, tvrde u pojedinim auto-školama, jasan pokazatelj da je obuka kandidata kvalitetna te da je pokušaj poskupljenja obuke potpuno neopravdan.

Predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja RS i vlasnik banjalučke Auto-škole “Mir” Milenko Jaćimović kaže da podaci Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) RS pokazuju da su od 10.369 saobraćajnih nesreća, koliko se dogodilo prošle godine u Srpskoj, 770 prouzrokovali  vozači koji su imali do dvije godine vozačkog staža.

Slična situacija bila je i 2017. godine, kada su, od ukupno 9.638 saobraćajki, “mladi” vozači skrivili 743. Posmatrano po starosnoj strukturi, iz dokumenata je vidljivo da su za najveći broj saobraćajki, čak 2.374, odgovorni vozači od 21 do 30 godina starosti, a u stopu ih prate oni u četvrtoj deceniji života, koji su bili krivi za 2.285 nesreća.

Jaćimović kaže da ti podaci MUP-a pokazuju da nije opravdano dugo najavljivano poskupljenje obuke za buduće vozače koje su nadležni u BiH pravdali zloupotrebom zakonskih propisa od auto-škola i spuštanjem cijena nauštrb broja časova, čije se smanjenje negativno odražava na kvalitet.      

“Broj saobraćajki koje su prouzrokovali “mladi” vozači je na nivou statističke greške. Podaci sa terena dokazuju da je javnost obmanjivana tvrdnjama da je obuka loša”, rekao je Jaćimović.

On smatra da, ako nadležni žele istrajati u priči da je obuka nekvalitetna, treba da sprovedu analize koje će to i potvrditi.

“Ne postoji analiza koja pokazuje da će enormno poskupljenje dati bolji kvalitet obuke. To je samo interes pojedinih auto-kuća koje žele da ugase konkurenciju”, kategoričan je Jaćimović. 

Inženjer saobraćaja i vlasnik banjalučke Auto-škole “Vrbas” Siniša Radošević tvrdi da obuka kandidata nikada nije bila bolja.

“Tome u prilog ide taj procenat od oko sedam odsto nesreća koje su skrivili ‘mladi’ vozači. Tačno je da je poskupljenje obuke neophodno zbog rasta cijena goriva, ali realna cijena časa za ‘B’ kategoriju bila bi 20, a ne 35 KM, koliko se spominje”, rekao je Radošević.

Ministarstvo finansija i trezora BiH zaustavilo je za sada poskupljenje obuke za vozače jer nacrt odluke o jedinstvenim minimalnim budžetskim elementima vrijednosti nastavnog časa iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja kandidata za vozače ne sadrži potrebne analize.

Prognoze

Prema prognozama Milenka Jaćimovića, ukoliko priča o poskupljenju bude sprovedena u djelo, već u prvoj godini doći će do drastičnog pada broja kandidata, kao i do zatvaranja auto-škola i gašenja radnih mjesta.

“Najveći udar osjetiće prevozničke firme, koje i ovako muku muče sa nedostatkom vozača”, dodao je Jaćimović.

Izvor: Glas Srpske

You must be logged in to post a comment Login