Na putevima vozila bez kočnica

Broj neispravnih vozila koja krstare putevima RS raste iz godine u godinu, a lani je svako šesto “palo” na tehničkom pregledu.

Podaci Ministarstva saobraćaja i veza pokazuju da je prošle godine na 216 stanica za tehnički pregled kontrolisano 368.209 vozila, a neispravno ih je bilo 62.804.

“Najčešći nedostaci odnosili su se na kočioni sistem, svjetlosnu signalizaciju, trapove, osovine, točkove i slično”, naveli su u Ministarstvu saobraćaja.

Desetine hiljada vozača za volanom neispravnih vozila nesumnjivo su alarm za uzbunu, naročito ako se uzme u obzir crna statistika i podatak da je prošle godine na deset kritičnih dionica u Srpskoj život izgubilo 35 ljudi.

Uzrok za lošu sliku je nesumnjivo i u starosti automobila, jer je 2010. godine prosječna starost tehnički pregledanih vozila iznosila 16 godina i tri mjeseca, dok se lani popela na 16 godina i osam mjeseci. U Hrvatskoj prosječna starost automobila iznosi 12 godina, Crnoj Gori 13, dok Slovenci u prosjeku voze automobile starije nešto više od devet godina.

Nijedan kvar ne treba zanemarivati

Iz Agencije za bezbjednost saobraćaja RS upozoravaju da nijedan kvar ne treba zanemarivati i da više pažnje treba posvetiti redovnim kontrolama i popravkama kvarova što je vozilo starije.

“Starije vozilo više se i kvari, a tehnički neispravno vozilo na razne načine može dovesti do saobraćajne nesreće. Loše kočnice produžavaju put kočenja, neravnomjerno kočenje može dovesti do zanošenja vozila u stranu, što dovodi do prelaska u suprotnu traku ili slijetanja sa kolovoza”, pojasnio je direktor Agencije Milija Radović.

On je podsjetio da i svjetla moraju biti ispravna kako bi vozači vidjeli druge učesnike u saobraćaju i kako bi drugi učesnici vidjeli njih.

“Česti su kvarovi i na sistemu za hlađenje, što je naročito opasno kada su niže temperature, pa se dešavalo da vozač sa neočišćenim bočnim staklima ne vidi pješaka ili drugo vozilo koje mu prilazi sa strane”, naveo je Radović.

Starost vozila nosi i veće posljedice ukoliko dođe do saobraćajne nesreće, jer je karoserija starih automobila znatno slabija nego kod novih.

“Kada se automobil star 17 godina sudari sa vozilom starim pet godina, stari auto je u tom slučaju kao kartonska kutija”, istakao je Radović, navodeći da se u RS vozilo kao uzročnik saobraćajne nesreće pojavljuje u veoma malom procentu, dok su istraživanja u razvijenim zemljama pokazala da je u više od deset odsto slučajeva neispravnost vozila uzrok saobraćajne nesreće.

Zbog nedostatka vještaka i radionica u kojima bi se mogla ispitati ispravnost vozila prije i nakon nesreće u RS se veoma mali broj vozila nakon saobraćajke upućuje na tehnički pregled kako bi se utvrdilo da li je neki kvar doprinio nezgodi.

“Čak i kad se vozilo uputi na kontrolu, dešava se da zbog stepena oštećenja vozila nije moguće obaviti pregled”, kazao je Radović i dodao da je neophodno podići svijest kod vozača, koji vrlo često gledaju da prođu tehnički pregled bez kontrole, samo da bi dobili potvrdu da je vozilo ispravno i produžili registraciju automobila.

Na 215 stanica za tehnički pregled vozila u ovoj godini je obavljeno 162.518 tehničkih pregleda, ali podatke o broju neispravnih vozila i kvarovima u Ministarstvu saobraćaja i veza RS za sada nisu bili u mogućnosti da preciziraju.

Prosječna starost vozila

  • Estonija 14 godina
  • Finska 12 godina i tri mjeseca
  • Portugalija 10 godina i šest mjeseci
  • Švedska 9 godina i osam mjeseci
  • Njemačka 8 godina i šest mjeseci
  • Francuska 8 godina i dva mjeseca
  • Belgija 8 godina
  • Velika Britanija 7 godina i osam mjeseci
  • Austrija 7 godina i sedam mjeseci

* Posljednji podaci Udruženja evropskih proizvođača automobila.

Izvor: Glas Srpske

You must be logged in to post a comment Login